Svenska Bostäder nekar möjlighet till förlängning

Det har varit en intensiv och känslosam vecka sedan vi nåddes av Svenska Bostäders besked om att inte ge föreningen den nödvändiga extra tid som krävdes för att möjliggöra ett fullföljande av köpet. Vi har under veckan presenterat två olika lösningar för dem. Den första utav dessa föll i måndags, medans den andra – vilken framfördes redan nästföljande dag tisdag – har Svenska Bostäder tyvärr varit tydliga med att de inte ens är intresserade att ta del av. Den finansieringslösningen finns fortfarande kvar men Svenska Bostäder står trots detta fast vid att dörren nu är stängd och kommer således inte att ompröva sitt beslut. Vi anser från vår sida att det finns goda och sakliga skäl för en omprövning.

Det är givetvis beklagligt att Svenska Bostäder nu, trots att det finns en lösning på bordet, inte ens vill ta sig tiden att titta närmare på denna som underlag för begärd omprövning.

Rutin för återbetalning

Vi har, som tidigare meddelats, redan börjat förbereda för återbetalning av de insatser som inkommit till föreningens klientmedelskonto i SEB. Med anledning av det besked Svenska Bostäder nu lämnat, tvingas vi att påbörja denna process. Rutinerna för återbetalning av insatser kommer att se ut enligt nedan.

För dig som erlagt din insats kontant

  1. Kontouppgifter för återbetalning mailas till louise@restate.se
  2. Ett betalningsuppdrag skickas för elektronisk signering via BankID och tjänsten GetAccept
  3. Samtliga tecknare behöver signera detta innan återbetalning genomförs
  4. Återbetalning av insats sker direkt till angivet kontonummer
  5. Kvittens på återbetalning skickas så snart transaktionen är genomförd

För dig som tagit bolån för att finansiera köpet

  1. Vi har skickat en lista över berörda kunder till respektive bank för verifiering
  2. Ett betalningsuppdrag skickas för elektronisk signering via BankID och tjänsten GetAccept
  3. Samtliga tecknare behöver signera detta innan återbetalning genomförs
  4. Återbetalning av insats sker direkt till långivande bank – eventuell kontantinsats hanteras därefter av banken
  5. Kvittens på återbetalning skickas till både långivande bank och kund så snart transaktionen är genomförd

Detta sker nu

Vi kommer parallellt med detta att fortsätta dialogen gällande omprövning. Skulle vi se en vid det här laget oväntad vändning, så återkommer vi givetvis till er boende så snart som möjligt. Vi har mycket stor förståelse för att detta väcker starka känslor. Efter nästan tre års intensivt arbete tillsammans med er boende, där vi alla gjort vår yttersta för att möjliggöra er ombildning är besvikelsen givetvis stor när Svenska Bostäder nu stoppar processen, trots att det presenterats en lösning för tillträde i närtid.

Denna information har även skickats med e-post till alla som inbetalat insats.

Av: Restate, 2022-05-04
Tillbaka