Som vi tidigare meddelat hade Brf Grimstaparken behövt viss ytterligare tid på sig för att betala Svenska Bostäder. Samtliga tilltänkta insatser från boende är på plats för att kunna finansiera köpet, men föreningslånet har blivit försenat. Nu har Svenska Bostäder meddelat att de inte kommer att bevilja föreningen någon ytterligare tid, detta trots att Svenska Bostäders systerbolag Stockholmshem gått med på just en sådan nödvändig förlängning avseende en annan förening. Även i det fallet med anledning av just försenad betalning. Vi har tagit detta vidare med Svenska Bostäders ledning och Stockholms Stadshus, då vi anser att ni här utsätts för negativ särbehandling.
Vi håller just nu på att kontakta samtliga banker för att återbetala redan inkomna insatser. Detta i väntan på begärd omprövning hos Stadshuset och Svenska Bostäder. Då dessa insatser inte tillhör föreningen så kan vi inte låta dessa kvarstå på föreningens klientmedelskonto i väntan på nya besked.
Skulle Svenska Bostäder ändra sitt beslut och gå i linje med sitt systerbolag Stockholmshem så får vi på nytt samla in insatserna.
Ni som har betalat er insats kontant kommer att få ett separat mail med instruktioner.
Vi ber om förståelse för att detta utgör ett omfattande arbete och därmed kommer att ta viss tid. Det är oerhört viktigt att vi kan tillhandahålla en säker rutin och trygg hantering i samband dessa återbetalningar.
Vi har mycket stor förståelse för att detta medför oro och väcker starka känslor. Tveka inte att kontakta oss vid eventuella frågor eller funderingar.
Jonny Öhlander
08-402 10 21
jonny@restate.se
Louise Rasmussen
08-402 10 26
louise@restate.se
Jan Amnéus
jan.amneus@extern.svenskabostader.se